xiazeluka xiazeluka
343
BLOG

Zaparcia bohaterów

xiazeluka xiazeluka Polityka Obserwuj notkę 12

Jest to, co prawda, metoda "na Łysiaka", niemniej nie ma sensu pisać tego samego po raz drugi. Oto autorski tekst sprzed ośmiu lat (słownie: ośmiu lat), który dzisiaj można nadal dedykować tej samej osobie:

Wpadła mi w ręce broszura pt. „Tak było” (Warszawa 2005), kroniczka działalności komisji zakładowej NSZZ „Solidarność” w Ośrodku Głównym Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, obejmująca okres 1980-1983. Jak piszą Autorzy:

Niniejszą pracą  chcemy raz jeszcze z perspektywy ćwierćwiecza spojrzeć na te kilkanaście miesięcy entuzjazmu, eksplozji niebywałej energii i wielkiej chęci zbudowania lepszego jutra.

O, właśnie – spojrzenie z perspektywy. Powołanie Komisji, wczesne decyzje, pierwsze postulaty i protesty, prowadzona z coraz większym rozmachem działalność, kolportaż nieocenzurowanej prasy, spotkania, okres stanu wojennego i szykan SB, internowania i aresztowania… Historia zapewne jedna z wielu, podobna do dziejów innych Komisji stworzonych w tysiącach prlowskich zakładach pracy. W tym naszym konkretnym przypadku spojrzenie z perspektywy jest jednak niecodziennie szczere. Oto relacja Marty Walter:

5 sierpnia 1982 o godz. 06.00 w moim mieszkaniu […] trzej funkcjonariusze SB […] dokonali przeszukania […] Ok. 13 zabrano mnie z domu. Nie pozwolono mi zabrać ze sobą żadnych rzeczy osobistych […] Pod eskortą 4 uzbrojonych w pistolety „smętnych panów” zostałam przewieziona do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych […] Tam około godz. 15.00 ponownie zostałam przeszukana, a następnie przesłuchiwana przez funkcjonariusza SB oraz prokuratora wojskowego. Po nieefektywnym przesłuchaniu przewieziona zostałam na noc do Urzędu Wojewódzkiego MSW w Pałacu Mostowskich. Cały dzień nic nie jadłam, więc współtowarzyszki (złodziejki itp.) z celi poczęstowały mnie kawałkiem chleba i resztką herbaty. Rano następnego dnia przewieziona zostałam ponownie do MSW na dalsze przesłuchania. O godzinie 18.00 przewieziona i osadzona zostałam ostatecznie w Areszcie Śledczym przy ul. Rakowieckiej […] pobrano mi odciski palców i zaprowadzono do celi […] Trafiłam do celi, w której od miesiąca przebywała już Anna Owczarska (Radio Solidarność) oraz Grażyna vel Barbara Pieczka (okazała się groźną konfidentką […]) Ponieważ nie miałam żadnych rzeczy osobistych – Anna Owczarska dzieliła się ze mną swoimi; otrzymuję od niej zapasową szczoteczkę  do zębów, dwie pary majtek oraz korzystam z jej mydła, pasty do zębów […] Na przesłuchania wzywana jestem po 2, 3 razy dziennie, kosztem przysługującego mi półgodzinnego spaceru. Korespondencji nie otrzymywałam prawie przez trzy miesiące […] Tę sytuację [brak wiadomości o chorej Matce – przyp. mój, Predator] wykorzystywali […] SB-ecy i prokurator Szczęsny. W trakcie przesłuchań sugerowali mi, że z Mamą jest bardzo źle […] Straszyli mnie również dalszymi działaniami […] Prokurator Szczęsny miał wyjątkowo wyrafinowane metody przesłuchań i nakłaniania do składania zeznań. […] Byłam przez niego traktowana w sposób szczególnie złośliwy i brutalny […] Podejmowane były również akcje inspirowane przez SB, były to przede wszystkim prowokacje realizowane w realiach życia więziennego, m. In. Poprzez włączenie się w komunikację między uwięzionymi z poszczególnych cel („stukanie” alfabetem Morse’a). […] Niestety, nie udało mi się do końca wytrzymać – w pewnym momencie miałam wszystkiego dość i zaczęłam składać zeznania.

Wyrwanie z normalnego życia, strach, brud, odosobnienie, prowokacje, terror psychiczny, konfidentka, brak wieści o najbliższych, niekończące się przesłuchania… Czyż ktoś dzisiaj ma prawo, siedząc wygodnie przed komputerem, zganić p. Walter za złamanie się? Czy wolno od bliźnich wymagać na odległość bohaterstwa? Musimy odnotować przykry fakt – akurat Pani Marta nie podołała, cóż, nie każdy jest herosem o kościach z nierdzewnej stali. Takie przypadki po prostu się zdarzały.

Lecz chwileczkę, zaraz, może to jakaś fałszywka? Może to brudna sztuczka ubeków, „jak powszechnie wiadomo” fałszujących na potęgę akta i dokumentację? Czy to aby nie jakieś ohydne oszczerstwa?

Otwórzmy książkę na pierwszej stronie. Nagłówek, tytuł, podtytuł, nazwiska autorów opracowania. Wśród nich – p. Marta Walter. I to jest ta różnica w spojrzeniu z perspektywy, na którą chciałem zwrócić uwagę.

W zeszłym tygodniu pewna postać z kreskówek dla dzieci plując i prychając obwieściła całemu światu i okolicom, że wytoczy proces za kojarzenie jej z podpisaną lojalką. „Jestem bez skazy!” – cedziła z duszoną wściekłością. Takich animowanych bohaterów znamy więcej: „Ja i SB??? Nigdy! To potwarz! Kłamstwo! Fałszerstwo ludzi Kiszczaka!” Nie ma sensu wymieniać nazwisk tych spadłych gwiazd, słyszeliśmy o nich wszyscy. Jest sens natomiast wymienić nazwisko Pani Marty Walter, która prostodusznie wyznała swoją historię. Zwykła, przeciętna działaczka „S” okazała się uczciwsza, godniejsza od niezliczonych pseudobohaterów, odważnych w mowie i piśmie – ale nie w życiu.

I to właśnie Lolek oraz Tola powinni wytłumaczyć swojemu koledze.

 

xiazeluka
O mnie xiazeluka

Demotfukracja to dwa wilki i owca głosujące menu na obiad. Wolność to uzbrojona po zęby owca kwestionująca wynik tego głosowania. /B. Franklin/ Kosovo je srpsko  39 hipokrytów się Mła boi (banuje): Hurrapatriota ignorant Cenzor tow. Żyszkiewicz Cenzuraobywatelska Mimoza Osiejuk Konkluzja - idiotka Szukająca Prawdy banami Jeremy F - pocieszny tchórz Kserokopiarka Wiesława Regularny debil Scholi - tchórz i kłamca Oldshatterhand - lubi tylko tych, którzy go podziwiają Troll Świrski Aerozolinti - hipokryta i tchórz Vitello - zarozumiały tchórz Stary Wiarus Free Your Mind Aleksander Ścios kokos26 El Ohido Siluro Nurni uśmiech losu Freeman Wyrus (rzekomo wolnościowiec) Publikacje "Gazety Polskiej" Joanna Mieszko-Wiórkiewicz grzechg maciekimaciek - kłamca Jeremiasz Paliwoda vel Zawiesia lem, pieniacz-emeryt Jerzy Korytko się jeży Peemka - kłamca i fałszerz towarzysz Krzysztof Ligęza kerimad64 Mała Mi - przemądrzałą gimbaza JohnKelly - rewers polonisty i logika Adamkuz - tchórz Maciej walczący z faktami Stary towarzysz Dyletant cartw Propagandzistaobywatelski

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka